Succesvol voorbereiden op de Vierdaagse van Nijmegen?           Inschrijven          Venray Loopt!

Een juiste techniek voorkomt overbelastingsklachten en activeert de juiste spieren. Een goede wandeltechniek zorgt er tevens voor dat je een bepaalde afstand langer kunt volhouden. Je zult simpelweg minder snel vermoeid raken.

 

 

Algemene tips

Houd de stappen klein. Grote stappen zijn niet efficiënt. Kleinere stappen voelt over het algemeen ook natuurlijker aan. Door de knie van je voorste been voldoende op te trekken zal je merken dat de snelheid nog meer zal toenemen en je makkelijker loopt. De kracht komt van het achterste been. Het voorste been doet daar nog een schepje bovenop door de knie omhoog en naar voren te brengen. Er ontstaat dan een buiging in uw heup waardoor je de buikspieren ook meer activeert. Je zult merken dat het afwikkelen van de voet daardoor minder moeite kost.

Houding

Een goede houding is uiterst belangrijk om comfortabel en gemakkelijk te kunnen wandelen. Je zult makkelijker ademen en het kan rugpijn voorkomen.

  • Loop mooi rechtop en krom de rug niet
  • Leun niet voorwaarts of achterwaarts
  • Kijk vooruit (10 meter voor u), niet naar de grond
  • Kin omhoog (evenwijdig met de grond), dit vermindert de druk op de nek en rug
  • Schouders ontspannen en een beetje achterwaarts
  • Trek je buik in
  • Achterwerk intrekken en heupen lichtjes voorwaarts, dit voorkomt het krommen van de rug

Voeten

  • Raak de grond eerst met je hiel
  • Wikkel af van je hak naar je voorvoet
  • Zet af met je voorvoet
  • Breng het andere been voorwaarts en raak de grond weer met de hiel
  • Speciale wandelschoenen helpen je met het afwikkelen
  • In het begin kan het zijn dat je scheenspieren vermoeid raken en stijf voelen
    Dit verdwijnt wanneer ze na enkele wandelingen gewend zijn geraakt aan de belasting

Armen

  • Bij het wandelen op een hoog tempo houd je de ellebogen in 90 graden
  • Probeer de handen ontspannen te houden
  • Breng de armen voorwaarts en weer terug. Houd je armen dicht bij je romp
  • Let er bij de armbeweging op dat de ellebogen in voorwaartse richting niet de middenlijn van je bovenlichaam passeert. Bij de achterwaartse beweging mogen juist de handpalmen je ribbenkast niet passeren. Bij een te grote bewegingsuitslag van de armen creëer je onbalans in het lichaam waardoor je meer energie verbruikt. Houd duim een wijsvinger tegen elkaar voor een ontspannen loophouding
  • Wanneer je de armbeweging versnelt uitvoert zal het looptempo toenemen

 

Sport 2000 Venray

 

Venray Loopt! & 

 

Inschrijven_Normaal

Volgende Vierdaagse

Volgende editie

Dinsdag 17 t/m Vrijdag 20 juli 2018

Countdown Vierdaagse

. . .

Over ons

Wij zijn Venray Loopt! Wij zorgen er voor dat uw kansen voor een succesvolle 1e vierdaagse enorm toenemen. Elk jaar opnieuw helpen wij startende lopers op weg naar Via Gladiola.

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Logon Members

Extra informatie voor deelnemers.